Inte alltid svart eller vitt...

Satt på jobbet(som vanligt) här om dan, läste aftonbladet på nätet(som vanligt) då jag snubblade in på artikeln om Rödeby mordet, som det kallas.
En ned bruten far i panik  trakasserad av ett gäng tonåringar sen en längre tid tillbaka.
Men denna kväll urartade ett så kallat pojk hyss och det slutade med en död femtonåring, en skadad och en familj i kris.

Men pappan blev frikänd....
Vilket jag Mickis och Noomi disskuterade.
Jag tyckte att det var rätt dom höll inte med.
Men så till vad jag tyckte var rätt.....Att ta ett liv är aldrig rätt, oavsett vad, det är aldrig rätt.
det var inte det jag påstod.
Men angående straffet...Jag tycker att det var rätt att frikänna.
Det finns nämliigen en så kallad gråzon här i livet, allt är inte svart eller vitt, rätt eller fel.
Fortfarande propsar jag inte för att ta lagen i egna händer, men jag kan förstå att det brister. Efter år av trakasserier, rädsla för sin familjs säkerhet, anmälningar utan resultat, att alltid behöva känna sig otrygg, vad detta gör med en människas psyke.

Är vad denna far behöver för att lära sig sin läxa  fängelse, nej, jag tror inte på det.
Har denna familj inte lidit nog?
Ska man ta fadern ifrån dem?
Och störst av allt: "kom han undan"?
Nej, det har han inte gjort, han har straffats och kommer att straffas för det han gjort resten av hans liv, likså hans familj.
Han slutar inte att betala för sitt val att skjuta på grund av ett frikännade. Han har redan straffats, hela hans familj har straffats.
Jag tycker att ett frikännade var rätt, straffas kommer han att göra ändå för resten av sitt liv.
 
Sen kan man ju också diskutera polisens vakenhet, föräldrar uppsikt över sina barn och allt det andra som lett till att det slutade som det gjorde.

Men allt är inte svart och vitt det finns en gråzon, i detta fall både vad det gäller dådet och straffet.
Det är inte rätt att döda, men det finns samtidigt omständigheter som kan driva en laglydig människa till gränsen som kan pressa någon att gör ett val som dom kommer att ångra resten av sitt liv.

Jag kan i dags läget säga: jag skulle aldrig begå ett mord vad som än händer...
 
Men lägg mig under en karl som är i färd med att för alltid förstöra mitt liv, ge mig mardrömmar tills den dag jag dör, rasera hela min tillvaro, få mig att känna mig rädd i mitt eget hem.

Då kommer vi att ha en gråzon.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback