Svensk bara när det passar sig?

Sitter och kollar på matchen FC Barcelona-Manchester City som halva Sverige just nu och varför tittar så många då?
Jo, Zlatan såklart!
Allas våran svenske Zlatan som komentatorn sa.
Och jag kan inte låta bli att reagera.
Allas våran svenska Zlatan.
Är det så?
Är han allas våran svenska Zlatan?
Eller kan det vara så att han blivit det på grund av sin talang, vilken inte kan ifrågasättas.
Hade en kille från Rosengård i Malmö med bosnisk härkomst med namnet Zlatan Ibrahimović  fått "äran" att kallas svensk i andra sammanhang?
Vi säger att det inte gått så obeskrivligt bra för honom som det gjort. Att han inte alls kunde dribbla och göra mål.
Vi leker med tanken att han valt en annan bana i livet.
Vi säger att han kanske istället för att gå ut med sin fotboll och lirat i ur och skur kanske hade valt en annan umgängeskrets...
Vi säger att denna kretsen blev till ett tight sammansatt gäng som istället för att idrotta snodde EU mopeder och klottrade.
Vi säger att detta gäng började där och att det sen eskalerade till grövre förseelser...
Någonting säger mig att denna kille i det läget ALDRIG hade beskrivits som allas våran svenske Zlatan Ibrahimović.
Någonting säger mig att Aro förmodligen hade beskrivit honom som en yngling med invandrar bakgrund.
Vem vet kanske hade det till och med sagts att han pratade svenska med brytning...

Men nu är det ju inte så.
Zlatan valde att spela boll och tur var väl det.
Jag menar, han fick ju bli allas våran svensk på köpet.

Inga ramaskrik nu.
Men om ni inte tycker att det ligger nåt i vad jag säger. ..
Ja, då är ni förmodligen inte svenskar med invandrar bakgrund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback