Oroliga tider

Var något jag visste att vi alla till en viss del har inom oss(och då menar jag inte bara de lite rasistiska utan även dom som man egentligen inte menar något med men går och släpar på ändå) är förutfattade meningar och fördomar.
Ni vet: du borde va bra på att dansa/sjunga du har det ju i blodet och sånt. Inte alls illa menat men dess värre fördomsfullt.
Omedvetet påverkas vi ju självklart av media. Hur gärna vi än vill tro att vi inte alls är så lätt influerade.
Vi suger ju åt oss som svampar!
Jag menar face it!
Tyvärr är det så att de flesta europérs bild av Afrika tex är torr öken, hetta, total brist på vatten, små barn med magar svullna på grund av svält och flugor kretsande kring deras huvuden.
Det är  tyvärr nästan bara den bilden vi möts av i media och sånt. Och har man aldrig sett nåt annat är det ju inte så konstigt att man inte vet nåt annat.
Eller?

På samma sätt som vi matats med terrordåd och hot om terrordåd. Galningar som låser in sina barn i källare, vi bombas av bilder på krig, självmordsbombare, psyskiskt störda som går bärsakargång med yxor och allt vad det är.
Men jag trodde att jag var stark, att jag visst stod emot, att jag har väl inga fördomar. Jag som vet hur det är att drabbas av dessa.
Men....

Upptäckte idag att jo, minsann jag kan vara fördomsfull!
Nu till vad som föranledde till min upptäckt (jag är inte stolt).
Stod och väntade på T-banan när en karl kom och ställde sig vid perrongen.  Hmmm, tänkte jag. Ser han inte lite skum ut...?
Han såg svettig och nervös ut, men han kan ju lika gärna ha vart på en jobb intervjuv vad vet jag.
Han mumlade lite för sig själv, vilket lika gärna kunde vart att han tänkte på vad han inte fick glömma att handla på vägen hem, vad vet jag.

Detta hann inom loppet av tre minuter flyga genom mitt huvud:
Tänk om han har en bomb under sin misstänkt puffiga jacka och bara väntar på tåget för att sen kliva in i vagnen och dra me sig oss alla?
Men om han nu skulle ha en bomb skulle han då ta tåget från T-centralen?
Det verkar ju mer logiskt att åka mot Centralen det är ju där det finns mest folk.
Men va fan han kanske bara är galen och vill ha uppmärksamhet och då bryr man sig kanske inte om vad man spränger, bara man spränger nåt. Eller?
Vad du än gör Oumi kliv inte på i samma vagn, fast vadå lär ju känna av smällen i vagnen framför också ju.

Mitt i allt detta grubblande har jag bara suttit och rå glott på karln som nu sett det, och fyrar av ett leende.

Vad är det där för galning kanske han tänker och vad fan har hon i väskan?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback